Salgsdugnad den nye dugnadsformen

Dugnad er en integrert del av den norske kulturen, og er hele tiden under utvikling. Ordet dugnad kommer fra norrønt og betyr “god gjerning”, og går ut på at mennesker kommer sammen for å utføre noen betydningsfulle oppgaver frivillig eller ulønnet. Det kan være alt fra å bygge en ny lekeplass, eller noen oppgaver på regionalt eller nasjonalt plan. Det kan også være for enkeltpersoner, som for eksempel å hjelpe naboen med å fikse et eller annet.

Dugnad har dog gått fra å være en måte å hjelpe naboen med frivillig arbeid, til å selge produkter på døren til naboen. Salgsdugnad heter det, og det går ut på at man i fellesskap selger produkter til et formål. Med andre ord er konseptet det samme – man går sammen om en god gjerning uten å tjene penger på det, da alt av salget gjennom salgsdugnaden går direkte til formålet.

1.             Populært med salgsdugnad

Det kan være mange formål med salgsdugnaden, men det er som oftest russ, idrettslag eller klasser som bruker å selge dugnadsprodukter. Om det så er å investere i klassekassen og planlegge en klassetur, eller at et idrettslag skal ha en ny kunstgressbane. Og russ skal jo selvsagt tjene litt penger til årets største feiring, som er russetiden. Det skal jo penger til russebilen eller russebussen, klær, arrangement og alt mulig annet gøy. Salgsdugnad er nå virkelig ettertraktet, og etterspørselen for dugnadsprodukter er stor. Det er derfor det har kommet mange leverandører for dugnadsprodukter på markedet.

2.             Et stort marked for salgsdugnad

Det finnes nå ufattelig mange leverandører for dugnadsprodukter på markedet. Produktene varierer mye, men det finnes noen klassikere. Klassikerne kan være toalettpapir, kaker og kakebokser, julenek, julekort, sokker, klær, tennbriketter, syltetøy og mye mer. Som regel er det produkter som de fleste trenger, og som kan lett selges på døra.

Med denne trenden er det også en konstant optimering av tjenestene som de tilbyr. Hjemmesidene kan minne om helt vanlige nettbutikker, og det finnes helt normale tjenester som returrett, rask levering og annet for å gi en god kundeopplevelse. Du finner også leverandører som har fotjenesteskalkulatorer, så en russegruppe, idrettslag, en klasse eller en annen gruppe kan enkelt finne ut hvor mye det skal bestilles for å få å nå salgsmålet.